2018-06-08

Regulamin

REGULAMIN  ORGANIZACYJNY

POWIATOWEJ  STACJI  SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNEJ

W ZAMBROWIE

 

 

 

 

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

 

§ 1

Podmiot  leczniczy  działający  pod  nazwą Powiatowa  Stacja  Sanitarno - Epidemiologiczna w Zambrowie, zwany dalej „Powiatową Stacją” jest jednostką budżetową będącą podmiotem leczniczym  finansowanym z budżetu państwa, przy pomocy której  Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Zambrowie, zwany dalej „Powiatowym Inspektorem”, wykonuje swoje zadania.

 

 

§ 2

  1. Siedzibą Powiatowej Stacji jest miasto Zambrów.
  2. Powiatowa Stacja mieści się przy ul. Obrońców Zambrowa 50.
  3. Obszarem działania Powiatowej Stacji jest powiat zambrowski.

 

 

§ 3

Powiatowa Stacja wchodzi w skład rządowej administracji zespolonej w województwie podlaskim i działa  na podstawie:

  1. ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2021r., poz. 195 z późn. zm.); 
  2. ustawy  z  dnia  15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2022r., poz. 633 z późn. zm.); 
  3. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022r., poz.1634 z późn. zm.); 
  4. Statutu Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Zambrowie;  5)niniejszego Regulaminu organizacyjnego, zwanego dalej „Regulaminem”;

6)innych aktów prawnych dotyczących ochrony zdrowia i przepisów wydanych na ich  podstawie.

 

 

§ 4

Ilekroć w  Regulaminie jest mowa o:

  1. Powiatowej Stacji – należy przez to rozumieć Powiatową Stację SanitarnoEpidemiologiczną w Zambrowie;
  2. Inspektorze – należy przez to rozumieć Państwowego powiatowego Inspektora sanitarnego w Zambrowie;
  3. komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć oddział, sekcję oraz samodzielne stanowisko pracy występujące w Powiatowej Stacji;
  4. świadczeniu zdrowotnym – należy przez to rozumieć działania służące zachowaniu, ratowaniu , przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

 

 

§ 5

Regulamin  określa: 

  1. cele i zadania Powiatowej Stacji;
  2. sposób kierowania pracą Powiatowej Stacji;
  3. strukturę organizacyjną Powiatowej Stacji oraz zakresy działania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy;
  4. miejsce i rodzaj działalności leczniczej, przebieg oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
  5. prawa pacjenta;
  6. przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków;
  7. warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA POWIATOWEJ STACJI

 

 

§ 6

Do podstawowych celów Powiatowej Stacji należy w szczególności:

  1. ochrona    zdrowia    ludzkiego    przed    niekorzystnym     wpływem    szkodliwości   i   uciążliwości  środowiskowych;
  2. zapobieganie powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych;
  3. kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych;
  4. minimalizowanie zagrożeń zdrowia publicznego stwarzanych przez środki zastępcze lub nowe substancje psychoaktywne (nowe narkotyki).

 

 

§ 7

  1. W  celu  ochrony  zdrowia   ludzkiego   przed   niekorzystnym   wpływem   szkodliwości  i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych Powiatowa Stacja zapewnia realizację zadań Powiatowego Inspektora z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:1)higieny środowiska;
    1. higieny pracy w zakładach pracy;
    2. higieny procesów nauczania i wychowania;
    3. higieny wypoczynku i rekreacji;
    4. zdrowotnymi żywności, żywienia i produktów kosmetycznych;
    5. higieniczno – sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne.
  2. Powiatowa Stacja wykonuje zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa wynikających z odrębnych przepisów i wytycznych Wojewody Podlaskiego.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ III

SPOSÓB  KIEROWANIA PRACĄ  POWIATOWEJ STACJI

 

 

§ 8

  1. Działalnością Powiatowej Stacji kieruje Powiatowy Inspektor.
  2. Jeżeli  Inspektor nie pełni obowiązków służbowych zastępuje go upoważniony przez niego pracownik, a zakres zastępstwa rozciąga się na wszystkie zadania i kompetencje Inspektora.
  3. Kierownicy komórek organizacyjnych i pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy podlegają bezpośrednio Inspektorowi.
  4. Wszystkie  pisma  wychodzące  z  Powiatowej  Stacji  na zewnątrz podpisuje Inspektor lub upoważniony pracownik.
  5. Inspektor  lub  upoważniony  pracownik  podpisuje  decyzje  administracyjne, wystąpienia i rozstrzygnięcia w sprawach zastrzeżonych do jego kompetencji przepisami prawa.
  6. Pracą komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji  kierują kierownicy.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ IV

STRUKTURA ORGANIZACYJNA  POWIATOWEJ STACJI ORAZ ZAKRESY DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH I SAMODZIELNYCH STANOWISK PRACY

 

 

§ 9

Działalność lecznicza Powiatowej Stacji wykonywana jest przez wyodrębniony zakład leczniczy o nazwie  Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna w Zambrowie, w skład której wchodzi: 

  1. Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Zambrowie, w której tworzy się następujące komórki organizacyjne:
    1. Oddział Higieny Środowiskowej ,,OHŚ”, w skład którego wchodzą: 
    2. Sekcja Higieny Pracy i Nadzoru nad Chemikaliami „HP”, 
    3. Sekcja Higieny Komunalnej „HK”,
    4. Stanowisko Pracy do spraw Higieny Dzieci i Młodzieży ,,HDM”,
    5. Sekcja Epidemiologii „EP”,
    6. Sekcja  Bezpieczeństwa Żywności i  Żywienia   ,,BŻ”,
    7. Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej 

,,PZ’’; 

  1. Oddział Ekonomiczno i Administracyjny  ,,OEiA”, w skład którego wchodzą:
    1. Stanowisko Pracy ds. księgowości,
    2. Stanowisko Pracy ds. Administracyjno-Kadrowych i Obsługi Sekretariatu,
    3. Stanowisko Pracy Kierowcy,
    4. Stanowisko Pracy Sprzątaczki;
  2. Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Systemów Jakości ,,SJ”;
  3. Samodzielne Stanowisko Pracy Głównego Księgowego „GK”;
  4. Samodzielne Stanowisko Pracy Informatyka ,,INF”;
  5. Samodzielne Stanowisko Pracy Radcy Prawnego ,,RP”;
  6. Samodzielne Stanowisko Pracy do spraw Ochrony Informacji Niejawnych ,,IN’’.

 

 

§ 10

  1. Komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy przy znakowaniu spraw używają symboli określonych w § 9.
  2. Strukturę organizacyjną Powiatowej Stacji przedstawia schemat organizacyjny stanowiący załącznik  do niniejszego Regulaminu.

 

 

§ 11

  1. Do zadań Oddziału Higieny Środowiskowej należy:

1)kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczące w szczególności:

  1. wody do picia,
  2. utrzymania należytego stanu zakładów pracy i urządzeń użyteczności publicznej,
  3. warunków zdrowotnych środowiska pracy,
  4. higieny procesów nauczania;

 

  1. Do zadań Sekcji Higieny Pracy i Nadzoru nad Chemikaliami  należy:1)w zakresie higieny pracy i nadzoru nad chemikaliami:
    1. sprawowanie  nadzoru  nad  przestrzeganiem  przepisów  dotyczących warunków  zdrowotnych  środowiska  pracy, z  uwzględnieniem  oceny narażenia  zawodowego  pracowników  na  działanie  czynników  uciążliwych i szkodliwych: fizycznych, chemicznych, biologicznych, w celu zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy;
    2. sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących substancji chemicznych i ich mieszanin;
    3. sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących produktów biobójczych;
    4. sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących prekursorów narkotyków kategorii 2 i kategorii 3;
    5. sprawowanie nadzoru           nad      przestrzeganiem             przepisów       dotyczących detergentów;
    6. sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących produktów kosmetycznych;
    7. sprawowanie      nadzoru      nad     egzekwowaniem    zakazu     wytwarzania   i wprowadzania do obrotu środków zastępczych;
    8. kontrola          przestrzegania            przepisów             dotyczących    nowych           substancji psychoaktywnych;
    9. prowadzenie postępowań związanych z chorobami zawodowymi;
    10. opracowanie   ocen   i   analiz   w   zakresie  środowiska  pracy,  zachorowań  na choroby zawodowe oraz chemikaliów;
    11. współpraca  z  Instytutem  medycyny  Pracy  w  Łodzi w zakresie rejestrowania chorób zawodowych, czynników rakotwórczych lub mutagennych oraz szkodliwych czynników biologicznych;
    12. współpraca  z  organami  administracji  publicznej  oraz  innymi  podmiotami w zakresie zagrożeń w środowisku pracy i chorób zawodowych oraz nadzoru nad chemikaliami;
    13. promowanie zdrowia w zakładach pracy.
  2. w zakresie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego:
    1. przygotowywanie projektów opinii:
      • dotyczące odstępstw od warunków technicznych;
      • dotyczących inwestycji finansowanych z funduszy Unii Europejskiej;
      • dotyczących  obowiązku  przeprowadzenia  oceny  oddziaływania przedsięwzięcia  na  środowisko  oraz  określenia ewentualnego zakresu  raportu  dla  planowanego  przedsięwzięcia  mogącego potencjalnie   oddziaływać  na  środowisko  przed  wydaniem  decyzji  o środowiskowych uwarunkowaniach;
      • w sprawie zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, dla których wykonanie raportu jest obligatoryjne;
      • w sprawie warunków realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( I i II grupy) przed wydaniem decyzji środowiskowej;
      • w ramach strategicznych ocen oddziaływania na środowisko dotyczących zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko w odniesieniu do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w trybie ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
      • o projektach miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;
      • potwierdzającej spełnienie wymagań lokalowych i sanitarnych w lokalu przeznaczonym na przedszkole, żłobek, klub dziecięcy;
      • potwierdzającej spełnienie wymagań jakim  powinien odpowiadać lokal przeznaczony na aptekę ogólnodostępną;
      • w sprawie zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym;
      • dotyczących dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych;
  3. przeprowadzenie kontroli obiektów w trakcie ich realizacji;
  4. sporządzanie okresowych sprawozdań i informacji;
  5. utrzymywanie ujednoliconego systemu zarządzania jakością;
  6. prowadzenie działalności oświatowo - promocyjnej.
  7. w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach w PSSE:
    1. kontrola   i   ocena  stanu  bhp  oraz  przestrzegania  zasad  i  przepisów  bhp  na wszystkich stanowiskach pracy w PSSE,
    2. wykonywanie zadań w zakresie zachowania i przestrzegania obowiązujących zasad i procedur bezpieczeństwa i higieny pracy,
    3. prowadzenie dokumentacji BHP zgodnie z regulacjami prawnymi, 
    4. organizowanie szkoleń z zakresu bhp pracownikom Powiatowej Stacji;
    5. realizacja wstępnych i okresowych szkoleń BHP,
    6. bieżący nadzór nad oceną ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą,
    7. udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, sporządzanie protokołów powypadkowych i określanie przyczyn wypadków przy pracy, 
    8. prowadzenie  rejestrów,  kompletowanie  i  przechowywanie  dokumentów dotyczących   wypadków   przy   pracy,  stwierdzonych  chorób  zawodowych  i podejrzeń o takie choroby,
    9. opracowywanie wewnętrznych zarządzeń, regulaminów, procedur i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

  1. Do zadań Sekcji Higieny Komunalnej należy:
    1. kontrola     przestrzegania     przepisów     określających     wymagania     higieniczne  i zdrowotne  dotyczące utrzymania należytego stanu higienicznego nieruchomości, obiektów  i  urządzeń użyteczności publicznej oraz środków transportu publicznego;
    2. kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, obiektów służących do zaopatrzenia ludności w wodę, kąpielisk, miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli, pływalni oraz powietrza w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt

ludzi;

  1. kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczące wymagań określonych w ustawie z dnia 15 września 2017r. o ochronie zdrowia przed następstwami korzystania z solarium (Dz.U. z 2017 r., poz. 2111);
  2. realizacja „Systemu Monitoringu Jakości Wody Przeznaczonej do Spożycia przez Ludzi ( Woda Excel )”;
  3. nadzór nad jakością wody w pływalniach oraz w kąpieliskach i miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli;
  4. kontrolowanie jakości ciepłej wody użytkowej w zakresie obecności bakterii z rodzaju  Legionella sp w obiektach użyteczności publicznej;
  5. ocena zgodności uzyskanych wyników badanych próbek wody z normatywami określonymi w obowiązujących aktach prawnych;
  6. wydawanie   opinii   w   sprawie   sprowadzania z zagranicy do Polski zwłok/szczątków   ludzkich,   wydawanie   zezwoleń   na   wywóz zwłok /szczątków za granicę i  na ekshumacje oraz prowadzenie nadzoru nad ekshumacjami zwłok/szczątków ludzkich;
  7. prowadzenie nadzoru w obszarze postępowania z odpadami medycznymi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego;
  8. wydawanie opinii sanitarnych dotyczących organizacji imprez masowych;
  9. przygotowywanie    projektów    decyzji     i     wykonywanie     innych    czynności   w  postępowaniu  administracyjnym   w postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
  10. opracowywanie planów pracy, sprawozdań, ocen oraz informacji;
  11. rozpatrywanie interwencji zgodnie z kompetencjami;
  12. prowadzenie działalności oświatowo - promocyjnej;
  13. utrzymywanie ujednoliconego systemu zarządzania jakością.

 

  1. Do zadań Stanowiska Pracy do spraw Higieny Dzieci i Młodzieży należy:
    1. kontrola przestrzegania przepisów dotyczących  bezpieczeństwa i higieny pomieszczeń oraz wymagań w stosunku do  sprzętu  używanego w placówkach oświatowo - wychowawczych;
    2. ocena organizacji pracy ucznia w szkole;
    3. nadzór nad placówkami wypoczynku letniego i zimowego;
    4. ocena   przestrzegania   przez   szkoły   stosujące   lub   posiadające   substancje   lub preparaty   chemiczne   obowiązków wynikających z przepisów ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz rozporządzeń Wspólnot Europejskich ich dotyczących;
    5. przygotowywanie    projektów    decyzji   i    wykonywanie     innych       czynności   w postępowaniu  administracyjnym i w postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
    6. opracowywanie ocen, analiz i przekazywanie ich organom samorządu terytorialnego;
    7. opracowywanie planów, sprawozdań, meldunków i informacji; 8)rozpatrywanie interwencji zgodnie z kompetencjami;
    8. utrzymywanie ujednoliconego systemu zarządzania jakością;
    9. prowadzenie działalności oświatowo – promocyjnej.

 

 

§ 12 Do zadań Sekcji Epidemiologii należy:

  1. nadzór  epidemiologiczny ogólny nad  chorobami zakaźnymi i zakażeniami;
  2. nadzór   epidemiologiczny   indywidualny   nad   osobami   zakażonymi/podejrzanymi o zakażenie;
  3. przeprowadzanie   dochodzeń   epidemiologicznych   w   ogniskach chorób zakaźnych i zakażeń;
  4. realizacja programów zapobiegania, eliminacji i eradykacji chorób zakaźnych;
  5. nadzór nad realizacją szczepień ochronnych zgodnie z obowiązującym programem szczepień ochronnych;
  6. nadzór nad prawidłowym gospodarowaniem preparatami szczepionkowymi (zużycie, dystrybucja, warunki przechowywania);
  7. podejmowanie działań mających na celu przygotowanie struktur Państwowej Inspekcji Sanitarnej na wypadek pojawienia się chorób zakaźnych wysoce niebezpiecznych szerzących się epidemicznie; współudział w zwalczaniu epidemii w ścisłej współpracy ze służbami, inspekcjami, jednostkami samorządu terytorialnego na terenie powiatu;
  8. nadzór bieżący nad podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w aspekcie zapobiegania zakażeniom zakładowym (nadzór nad procesami sterylizacji, dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji);
  9. kontrola      przestrzegania       przepisów       dotyczących      wymagań      fachowych    i sanitarnych w podmiotach wykonujących działalność leczniczą;
  10. przygotowywanie   projektów   decyzji   administracyjnych   oraz  wykonywanie innych czynność w postępowaniu administracyjnym i w postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
  11. prowadzenie rejestru zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz zgonów z powodu zakażeń i chorób zakaźnych;
  12. opracowywanie planów pracy i sprawozdań;
  13. rozpatrywanie interwencji zgodnie z kompetencjami;
  14. utrzymywanie ujednoliconego systemu zarządzania jakością;
  15. prowadzenie działalności oświatowo - zdrowotnej.     

 

 

§ 13

Do zadań Sekcji Bezpieczeństwa  Żywności i Żywienia należy:

  1. kontrola przestrzegania przepisów dotyczących warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności oraz warunków żywienia zbiorowego;
  2. kontrola przestrzegania przepisów dotyczących nadzoru nad jakością zdrowotną żywności;
  3. kontrola   przestrzegania    przepisów   dotyczących  warunków zdrowotnych produkcji i obrotu materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością;
  4. pobieranie   próbek   żywności,   materiałów   i  wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz materiałów do oceny jakości żywienia w ramach urzędowej kontroli żywności oraz monitoringu;
  5. nadzór nad wdrażaniem i stosowaniem przez nadzorowane zakłady systemów bezpieczeństwa żywności opartych o zasady GHP, GMP oraz metodę HACCP; 6)przeprowadzanie dochodzeń w zakresie ognisk zbiorowych zatruć pokarmowych;
  6. prowadzenie działalności oświatowo - promocyjnej;
  7. przygotowywanie     projektów     decyzji     i    wykonywanie    innych    czynności   w postępowaniu administracyjnym i w postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
  8. opracowywanie planów pracy oraz sprawozdań;
  9. prowadzenie bazy danych w systemie informatycznym „System Bezpieczeństwa Żywności”;
  10. powiadamianie o niebezpiecznej żywności, w tym żywności pochodzenia zwierzęcego oraz materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością w ramach sieci systemu RASFF;
  11. rejestracja i zatwierdzanie zakładów żywności i żywienia;
  12. współpraca z Inspekcją Weterynaryjną i innymi organami, w tym z Inspekcją  Farmaceutyczną i Policją;
  13. prowadzenie działalności szkoleniowej pracowników pionu bezpieczeństwa żywności  i  żywienia;
  14. rozpatrywanie interwencji zgodnie z kompetencjami;
  15. prowadzenie   sprawozdawczości   w   zakresie polskiej statystyki publicznej zgodnie z Programem Badań Statystycznych;
  16. rejestracja   zgłoszeń   (podejrzeń)   zachorowań   na    choroby   zakaźne  oraz zgonów z powodu chorób zakaźnych;
  17. utrzymywanie ujednoliconego systemu zarządzania jakością.

 

 

§ 14

Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej należy:

  1. inicjowanie,   organizowanie, prowadzenie działalności w zakresie oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia w celu kształtowania odpowiednich postaw i zachowań prozdrowotnych, zaznajamianie społeczeństwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, popularyzowanie metod zapobiegania chorobom;
  2. koordynowanie i nadzorowanie działalności w zakresie oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia prowadzonej przez placówki systemu oświaty oraz podmioty wykonujące działalność leczniczą;
  3. wdrażanie,   monitoring   i   ocena realizowanych działań z zakresu oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia;
  4. organizowanie i prowadzenie szkoleń i narad, udzielanie wsparcia organizacyjnego, metodycznego i merytorycznego dla potrzeb realizowanych programów;
  5. opracowywanie materiałów i udostępnianie pomocy metodycznych  do realizowanych działań prozdrowotnych oraz dystrybucja materiałów;
  6. zamieszczanie   informacji   o   programach  edukacyjnych  i  kampaniach   społecznych na stronach internetowych PSSE w Zambrowie oraz prowadzenie Facebooka w mediach społecznościowych;
  7. podejmowanie inicjatyw prozdrowotnych wynikających z diagnozy środowiska lokalnego;
  8. współpraca z instytucjami, organizacjami pozarządowymi, mediami lokalnymi oraz innymi partnerami w ramach podejmowanych działań prozdrowotnych realizowanych na terenie powiatu;
  9. prowadzenie dokumentacji, analiz i opracowywanie sprawozdań z podejmowanych działań w zakresie oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia;
  10. utrzymywanie ujednoliconego systemu zarządzania jakością;
  11. wdrażanie, monitoring i ocena realizowanych działań z zakresu oświaty zdrowotnej.

 

 

§ 15

  1. Do zadań Oddziału Ekonomicznego i Administracyjnego należy:
    1. obsługa kadrowa;
    2. obsługa finansowo - księgowa i administracyjna Stacji.

 

  1. Do zadań Stanowiska Pracy ds. Księgowości należy:
    1. Sporządzanie   list   wynagrodzeń  pracowników,   sporządzanie   kart   wynagrodzeń  i zasiłkowych oraz opracowywanie sprawozdań z funduszu płac;
    2. obliczanie podatków od wynagrodzeń i sporządzanie deklaracji podatkowych miesięcznych i rocznych;
    3. obliczanie   zasiłków  chorobowych,   opiekuńczych  i   macierzyńskich   w   oparciu  o dokumenty potwierdzające podstawę ww. naliczeń;
    4. obliczanie składek na ubezpieczenia społeczne oraz składki zdrowotnej, sporządzanie deklaracji miesięcznych oraz rocznych zestawień naliczonych i pobranych składek;
    5. rejestracja, dokonywanie zmian oraz wyrejestrowywanie pracowników i członków ich rodzin z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
    6. sporządzanie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu (tzw. Rp-7) do ustalenia podstawy wymiaru świadczeń emerytalno-rentowych na prośbę pracownika w okresie jego zatrudnienia;
    7. sprawdzanie dokumentów finansowych pod względem formalno - rachunkowym;
    8. prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej dochodów  budżetowych;
    9. prowadzenie rozliczeń bezgotówkowych w systemie NBP;
    10. ewidencja księgowa w zakresie otrzymanych i wydanych szczepionek w ramach centralnego zaopatrzenia;
    11. prowadzenie  książki  druków  ścisłego  zarachowania   (kwitariusze,   arkusze    spisu z natury, czeki NBP);
    12. prowadzenie ewidencji należności publicznoprawnych i ich windykacja;
    13. prowadzenie   rejestru   decyzji rachunkowych upomnień, kar pieniężnych, grzywien w celu przymuszenia, opłat za czynności egzekucyjne niepieniężne, należności uboczne (odsetki od nieterminowych wpłat, koszty upomnienia, itp.) za pomocą programu EXCEL;
    14. prowadzenie  ewidencji środków trwałych i innych składników  majątkowych oraz  prowadzenie analityki środków trwałych i tabeli umorzeń;
    15. prowadzenie spraw związanych z rozliczeniem samochodu służbowego;
    16. prowadzenie spraw z zakresu ochrony środowiska i sporządzanie okresowych sprawozdań;
    17. prowadzenie    spraw   i    dokumentacji   związanych   z   archiwum   zakładowym    w Powiatowej Stacji;
    18. prowadzenie spraw związanych z ochroną danych.

 

  1. Do zadań Stanowiska Pracy ds. Administracyjno - Kadrowych i Obsługi Sekretariatu należy:
    1. prowadzenie akt osobowych i dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy,
    2. sporządzanie sprawozdawczości z zakresu zatrudnienia,
    3. opracowywanie projektów statutu, regulaminów: pracy, premiowania, ZFŚS i ich zmian oraz koordynacja działań z tym związanych,
    4. opracowywanie i koordynowanie przygotowania projektów zarządzeń wewnętrznych

Inspektora, udzielanych przez niego pełnomocnictw i upoważnień oraz prowadzenie rejestru tej dokumentacji,

  1. sporządzanie, gromadzenie dokumentacji oraz sprawozdawczość w zakresie działalności antykorupcyjnej,
  2. prowadzenie rejestru zgód wydanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Zambrowie, w oparciu o art. 13a ustawy o Państwowej Inspekcji

Sanitarnej,  na prowadzenie działalności gospodarczej lub wykonywanie dodatkowych zajęć zarobkowych,

  1. prowadzenie spraw organizacyjnych, 8)opisywanie dokumentów (faktur, rachunków),
  2. prowadzenie spraw związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych,
  3. nadzór nad prowadzonym postępowaniem mandatowym;
  4. pobieranie, rozliczanie i ewidencja bloczków mandatów karnych oraz  sporządzanie sprawozdań;
  5. prowadzenie książki obiektu budowlanego Powiatowej Stacji i zapewnienie określonych przeglądów tego obiektu zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  6. prowadzenie czynności związanych z zaopatrzeniem, z uwzględnieniem przepisów  dotyczących zamówień publicznych;
  7. obsługa kancelaryjna;
  8. obsługa centrali telefonicznej;
  9. kompletowanie i przechowywanie aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących funkcjonowania Powiatowej stacji;
  10. przyjmowanie i ewidencjonowanie skarg i wniosków i ponoszenie w tym zakresie  odpowiedzialności;
  11. prowadzenie centralnych rejestrów i ewidencji.

 

 

§ 16

Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Głównego Księgowego należy:

  1. kierowanie gospodarką finansową Powiatowej Stacji;
  2. sporządzanie sprawozdawczości finansowej, planów i analiz;
  3. wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
  4. dokonywanie  wstępnej   kontroli  zgodności   operacji  gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
  5. dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
  6. kierowanie Oddziałem Ekonomicznym i Administracyjnym;
  7. sprawowanie nadzoru nad należytym prowadzeniem dokumentacji w zakresie zgodności z przepisami o rachunkowości, o finansach publicznych, podatkowymi oraz przepisami dotyczącymi ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.

 

 

§ 17

Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Informatyka należy:

  1. zarządzanie systemem informatycznym Powiatowej Stacji;
  2. administracja   serwerami,  środowiskiem  AD,  siecią LAN, WAN, stroną internetową i Biuletynem Informacji Publicznej;
  3. archiwizacja i zabezpieczenie istotnych danych elektronicznych;
  4. zarządzanie,    serwis i           konserwacja    sprzętu komputerowego         oraz     urządzeń peryferyjnych;
  5. nadzorowanie procedur gwarancyjnych i pogwarancyjnych sprzętu komputerowego;
  6. wdrażanie nowych systemów i technologii informatycznych;
  7. koordynacja działań dot. elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD);
  8. prowadzenie spraw dotyczących telekomunikacji stacjonarnej i komórkowej;
  9. przygotowanie, aktualizowanie oraz nadzór nad realizacją zapisów dokumentacji dotyczącej polityki bezpieczeństwa informacji;
  10. prowadzenie zagadnień z zakresu planowania obronnego;
  11. prowadzenie   ,,kancelarii’’    informacji       niejawnych klauzuli           dokumentów

,,zastrzeżone’’.

 

 

§ 18

Do zadań Samodzielnego  Stanowiska Pracy Radcy Prawnego należy:

  1. wykonywanie   zastępstwa   prawnego   Inspektora   przed   sądami     powszechnymi  i administracyjnymi;
  2. opiniowanie projektów decyzji i postanowień wydawanych w toku postępowania administracyjnego;
  3. opiniowanie projektów umów i aktów prawnych związanych z funkcjonowaniem Powiatowej Stacji;
  4. wydawanie opinii prawnych na potrzeby Powiatowej Stacji.

 

 

§ 19

Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Systemu Jakości należy:

  1. utrzymanie odpowiedniego systemu zarządzania dotyczącego jakości;
  2. zarządzanie dokumentacją systemu zarządzania dotyczącego jakości obowiązującego w Powiatowej Stacji;
  3. dobór audytorów wewnętrznych;
  4. zarządzanie programem audytów wewnętrznych;
  5. przygotowywanie przeglądów systemów zarządzania;
  6. doskonalenie systemu zarządzania;
  7. planowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu systemu zarządzania;
  8. nadzór nad realizacją kontroli zarządczej w Powiatowej Stacji.

 

 

§ 20

Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:

  1. organizowanie ochrony informacji niejawnych;
  2. klasyfikowanie informacji niejawnych;
  3. udostępnianie informacji niejawnych;
  4. organizowanie kontroli przestrzegania zasad ochrony informacji niejawnych;
  5. prowadzenie kancelarii dokumentów niejawnych;
  6. ochrona informacji niejawnych w systemach i sieciach teleinformatycznych;
  7. prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych;
  8. stosowanie środków fizycznej ochrony informacji niejawnych;
  9. podejmowanie stosownych działań w przypadku naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych;
  10. współpraca z właściwymi służbami ochrony państwa w zakresie ustawy o ochronie informacji niejawnych.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ V

MIEJSCE I RODZAJ DZIAŁALNOŚCI LECZNICZEJ, PRZEBIEG ORAZ ZAKRES

UDZIELANYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

 

 

§ 21

Powiatowa Stacja wykonuje świadczenia zdrowotne z zakresu: promocji zdrowia, higieny środowiska, higieny pracy w zakładach pracy, higieny procesów nauczania i wychowania, higieny wypoczynku i rekreacji, warunków zdrowotnych żywności, żywienia i produktów kosmetycznych, przestrzegania warunków higieniczno - sanitarnych jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne. 

 

 

§ 22

  1. Świadczenia zdrowotne w Powiatowej  Stacji są udzielane przez osoby wykonujące zawody medyczne i zawody nie medyczne mające zastosowanie dla prawidłowego wykonywania zadań określonych w § 21.
  2. Osoby, o których mowa w ust. 1 winny spełniać wymagania, w tym wymagania zdrowotne, określone w odrębnych przepisach.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ VI

WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA MIĘDZY KOMÓRKAMI ORGANIZACYJNYMI POWIATOWEJ STACJI

 

 

§  23

Współdziałanie   pomiędzy   poszczególnymi   komórkami   organizacyjnymi,   określonymi w § 9 odbywa się w sposób, który zapewnia sprawność funkcjonowania Powiatowej Stacji oraz kompleksowość, dostępność i należytą jakość udzielanych przez Powiatową Stację świadczeń zdrowotnych.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ VII

WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI

DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ

 

 

§ 24

  1. Powiatowa Stacja współdziała z innymi podmiotami leczniczymi w zakresie prawidłowości  udzielanych świadczeń zdrowotnych.
  2. Szczegółowe zasady współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi, w zakresie określonym w ust.1 określają przepisy prawa oraz postanowienia umów zawartych pomiędzy tymi podmiotami.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ VIII PRZYJMOWANIE, ROZPATRYWANIE I ZAŁATWIANIE SKARG I WNIOSKÓW

 

 

§ 25

  1. Powiatowy   Inspektor,  a  w  razie   jego   nieobecności   upoważniony   pracownik, przyjmuje   obywateli   w   sprawach   skarg   i   wniosków   w   każdy   wtorek   od   godz. 12.00 - 13.00, a w pozostałe dni od godz. 8.00 - 10.00 w siedzibie Stacji.
  2. W przypadku, gdy dzień wyznaczony do przyjmowania w sprawach skarg i wniosków jest dniem ustawowo wolnym od pracy, obywatele przyjmowani są w następnym dniu roboczym.
  3. Organizację przyjmowania skarg i wniosków przez Powiatowego Inspektora zapewnia sekretariat Stacji.

 

  

 

 

§ 26

  1. Kierownicy   Oddziałów,  Sekcji   oraz   pracownicy   Powiatowej   Stacji    obowiązani  są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy.
  2. Skargi i wnioski zgłoszone ustnie przyjmowane są do protokołu.

 

 

§ 27

  1. Skargi i wnioski wpływające do Powiatowej Stacji są rejestrowane  w centralnym rejestrze skarg i wniosków prowadzonym przez wyznaczonego przez Powiatowego Inspektora pracownika.
  2. Rejestracji podlegają skargi i wnioski wnoszone pisemnie, pocztą elektroniczną, a także ustnie do protokołu.

 

 

§ 28

  1. Rozpatrywanie   i   merytoryczne   załatwianie   skarg   i   wniosków  należy do komórek organizacyjnych   lub  samodzielnych   stanowisk   pracy   właściwych    ze     względu  

na przedmiot       sprawy,           na        zasadach       określonych    w         kodeksie          postępowania administracyjnego.

  1. Załatwianie skarg i wniosków powinno polegać na rozpatrzeniu wszystkich okoliczności sprawy, jej rozstrzygnięciu, wydaniu poleceń lub dokonaniu odpowiednich wystąpień, usunięciu stwierdzonych uchybień i przyczyn ich powstawania oraz zawiadamiania osób zainteresowanych o sposobie załatwienia.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ IX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

 

§ 29

Zmiana   Regulaminu  następuje  w  trybie  i  na  zasadach  określonych   dla   jego   ustalenia i zatwierdzenia.

 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..