Regulamin
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEJ STACJI SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNEJ
W ZAMBROWIE
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Podmiot leczniczy działający pod nazwą Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna w Zambrowie, zwany dalej „Powiatową Stacją” jest jednostką budżetową będącą podmiotem leczniczym finansowanym z budżetu państwa, przy pomocy której Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Zambrowie, zwany dalej „Powiatowym Inspektorem”, wykonuje swoje zadania.
§ 2
- Siedzibą Powiatowej Stacji jest miasto Zambrów.
- Powiatowa Stacja mieści się przy ul. Obrońców Zambrowa 50.
- Obszarem działania Powiatowej Stacji jest powiat zambrowski.
§ 3
Powiatowa Stacja wchodzi w skład rządowej administracji zespolonej w województwie podlaskim i działa na podstawie:
- ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2021r., poz. 195 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2022r., poz. 633 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022r., poz.1634 z późn. zm.);
- Statutu Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Zambrowie; 5)niniejszego Regulaminu organizacyjnego, zwanego dalej „Regulaminem”;
6)innych aktów prawnych dotyczących ochrony zdrowia i przepisów wydanych na ich podstawie.
§ 4
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Powiatowej Stacji – należy przez to rozumieć Powiatową Stację SanitarnoEpidemiologiczną w Zambrowie;
- Inspektorze – należy przez to rozumieć Państwowego powiatowego Inspektora sanitarnego w Zambrowie;
- komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć oddział, sekcję oraz samodzielne stanowisko pracy występujące w Powiatowej Stacji;
- świadczeniu zdrowotnym – należy przez to rozumieć działania służące zachowaniu, ratowaniu , przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
§ 5
Regulamin określa:
- cele i zadania Powiatowej Stacji;
- sposób kierowania pracą Powiatowej Stacji;
- strukturę organizacyjną Powiatowej Stacji oraz zakresy działania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy;
- miejsce i rodzaj działalności leczniczej, przebieg oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
- prawa pacjenta;
- przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków;
- warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA POWIATOWEJ STACJI
§ 6
Do podstawowych celów Powiatowej Stacji należy w szczególności:
- ochrona zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych;
- zapobieganie powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych;
- kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych;
- minimalizowanie zagrożeń zdrowia publicznego stwarzanych przez środki zastępcze lub nowe substancje psychoaktywne (nowe narkotyki).
§ 7
- W celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych Powiatowa Stacja zapewnia realizację zadań Powiatowego Inspektora z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:1)higieny środowiska;
- higieny pracy w zakładach pracy;
- higieny procesów nauczania i wychowania;
- higieny wypoczynku i rekreacji;
- zdrowotnymi żywności, żywienia i produktów kosmetycznych;
- higieniczno – sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne.
- Powiatowa Stacja wykonuje zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa wynikających z odrębnych przepisów i wytycznych Wojewody Podlaskiego.
ROZDZIAŁ III
SPOSÓB KIEROWANIA PRACĄ POWIATOWEJ STACJI
§ 8
- Działalnością Powiatowej Stacji kieruje Powiatowy Inspektor.
- Jeżeli Inspektor nie pełni obowiązków służbowych zastępuje go upoważniony przez niego pracownik, a zakres zastępstwa rozciąga się na wszystkie zadania i kompetencje Inspektora.
- Kierownicy komórek organizacyjnych i pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy podlegają bezpośrednio Inspektorowi.
- Wszystkie pisma wychodzące z Powiatowej Stacji na zewnątrz podpisuje Inspektor lub upoważniony pracownik.
- Inspektor lub upoważniony pracownik podpisuje decyzje administracyjne, wystąpienia i rozstrzygnięcia w sprawach zastrzeżonych do jego kompetencji przepisami prawa.
- Pracą komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji kierują kierownicy.
ROZDZIAŁ IV
STRUKTURA ORGANIZACYJNA POWIATOWEJ STACJI ORAZ ZAKRESY DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH I SAMODZIELNYCH STANOWISK PRACY
§ 9
Działalność lecznicza Powiatowej Stacji wykonywana jest przez wyodrębniony zakład leczniczy o nazwie Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna w Zambrowie, w skład której wchodzi:
- Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Zambrowie, w której tworzy się następujące komórki organizacyjne:
- Oddział Higieny Środowiskowej ,,OHŚ”, w skład którego wchodzą:
- Sekcja Higieny Pracy i Nadzoru nad Chemikaliami „HP”,
- Sekcja Higieny Komunalnej „HK”,
- Stanowisko Pracy do spraw Higieny Dzieci i Młodzieży ,,HDM”,
- Sekcja Epidemiologii „EP”,
- Sekcja Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia ,,BŻ”,
- Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej
,,PZ’’;
- Oddział Ekonomiczno i Administracyjny ,,OEiA”, w skład którego wchodzą:
- Stanowisko Pracy ds. księgowości,
- Stanowisko Pracy ds. Administracyjno-Kadrowych i Obsługi Sekretariatu,
- Stanowisko Pracy Kierowcy,
- Stanowisko Pracy Sprzątaczki;
- Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Systemów Jakości ,,SJ”;
- Samodzielne Stanowisko Pracy Głównego Księgowego „GK”;
- Samodzielne Stanowisko Pracy Informatyka ,,INF”;
- Samodzielne Stanowisko Pracy Radcy Prawnego ,,RP”;
- Samodzielne Stanowisko Pracy do spraw Ochrony Informacji Niejawnych ,,IN’’.
§ 10
- Komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy przy znakowaniu spraw używają symboli określonych w § 9.
- Strukturę organizacyjną Powiatowej Stacji przedstawia schemat organizacyjny stanowiący załącznik do niniejszego Regulaminu.
§ 11
- Do zadań Oddziału Higieny Środowiskowej należy:
1)kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczące w szczególności:
- wody do picia,
- utrzymania należytego stanu zakładów pracy i urządzeń użyteczności publicznej,
- warunków zdrowotnych środowiska pracy,
- higieny procesów nauczania;
- Do zadań Sekcji Higieny Pracy i Nadzoru nad Chemikaliami należy:1)w zakresie higieny pracy i nadzoru nad chemikaliami:
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących warunków zdrowotnych środowiska pracy, z uwzględnieniem oceny narażenia zawodowego pracowników na działanie czynników uciążliwych i szkodliwych: fizycznych, chemicznych, biologicznych, w celu zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy;
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących substancji chemicznych i ich mieszanin;
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących produktów biobójczych;
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących prekursorów narkotyków kategorii 2 i kategorii 3;
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących detergentów;
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących produktów kosmetycznych;
- sprawowanie nadzoru nad egzekwowaniem zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu środków zastępczych;
- kontrola przestrzegania przepisów dotyczących nowych substancji psychoaktywnych;
- prowadzenie postępowań związanych z chorobami zawodowymi;
- opracowanie ocen i analiz w zakresie środowiska pracy, zachorowań na choroby zawodowe oraz chemikaliów;
- współpraca z Instytutem medycyny Pracy w Łodzi w zakresie rejestrowania chorób zawodowych, czynników rakotwórczych lub mutagennych oraz szkodliwych czynników biologicznych;
- współpraca z organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami w zakresie zagrożeń w środowisku pracy i chorób zawodowych oraz nadzoru nad chemikaliami;
- promowanie zdrowia w zakładach pracy.
- w zakresie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego:
- przygotowywanie projektów opinii:
- dotyczące odstępstw od warunków technicznych;
- dotyczących inwestycji finansowanych z funduszy Unii Europejskiej;
- dotyczących obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz określenia ewentualnego zakresu raportu dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie oddziaływać na środowisko przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
- w sprawie zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, dla których wykonanie raportu jest obligatoryjne;
- w sprawie warunków realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( I i II grupy) przed wydaniem decyzji środowiskowej;
- w ramach strategicznych ocen oddziaływania na środowisko dotyczących zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko w odniesieniu do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w trybie ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
- o projektach miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;
- potwierdzającej spełnienie wymagań lokalowych i sanitarnych w lokalu przeznaczonym na przedszkole, żłobek, klub dziecięcy;
- potwierdzającej spełnienie wymagań jakim powinien odpowiadać lokal przeznaczony na aptekę ogólnodostępną;
- w sprawie zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym;
- dotyczących dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych;
- przygotowywanie projektów opinii:
- przeprowadzenie kontroli obiektów w trakcie ich realizacji;
- sporządzanie okresowych sprawozdań i informacji;
- utrzymywanie ujednoliconego systemu zarządzania jakością;
- prowadzenie działalności oświatowo - promocyjnej.
- w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach w PSSE:
- kontrola i ocena stanu bhp oraz przestrzegania zasad i przepisów bhp na wszystkich stanowiskach pracy w PSSE,
- wykonywanie zadań w zakresie zachowania i przestrzegania obowiązujących zasad i procedur bezpieczeństwa i higieny pracy,
- prowadzenie dokumentacji BHP zgodnie z regulacjami prawnymi,
- organizowanie szkoleń z zakresu bhp pracownikom Powiatowej Stacji;
- realizacja wstępnych i okresowych szkoleń BHP,
- bieżący nadzór nad oceną ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą,
- udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, sporządzanie protokołów powypadkowych i określanie przyczyn wypadków przy pracy,
- prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby,
- opracowywanie wewnętrznych zarządzeń, regulaminów, procedur i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Do zadań Sekcji Higieny Komunalnej należy:
- kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczące utrzymania należytego stanu higienicznego nieruchomości, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz środków transportu publicznego;
- kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, obiektów służących do zaopatrzenia ludności w wodę, kąpielisk, miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli, pływalni oraz powietrza w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt
ludzi;
- kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczące wymagań określonych w ustawie z dnia 15 września 2017r. o ochronie zdrowia przed następstwami korzystania z solarium (Dz.U. z 2017 r., poz. 2111);
- realizacja „Systemu Monitoringu Jakości Wody Przeznaczonej do Spożycia przez Ludzi ( Woda Excel )”;
- nadzór nad jakością wody w pływalniach oraz w kąpieliskach i miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli;
- kontrolowanie jakości ciepłej wody użytkowej w zakresie obecności bakterii z rodzaju Legionella sp w obiektach użyteczności publicznej;
- ocena zgodności uzyskanych wyników badanych próbek wody z normatywami określonymi w obowiązujących aktach prawnych;
- wydawanie opinii w sprawie sprowadzania z zagranicy do Polski zwłok/szczątków ludzkich, wydawanie zezwoleń na wywóz zwłok /szczątków za granicę i na ekshumacje oraz prowadzenie nadzoru nad ekshumacjami zwłok/szczątków ludzkich;
- prowadzenie nadzoru w obszarze postępowania z odpadami medycznymi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego;
- wydawanie opinii sanitarnych dotyczących organizacji imprez masowych;
- przygotowywanie projektów decyzji i wykonywanie innych czynności w postępowaniu administracyjnym w postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- opracowywanie planów pracy, sprawozdań, ocen oraz informacji;
- rozpatrywanie interwencji zgodnie z kompetencjami;
- prowadzenie działalności oświatowo - promocyjnej;
- utrzymywanie ujednoliconego systemu zarządzania jakością.
- Do zadań Stanowiska Pracy do spraw Higieny Dzieci i Młodzieży należy:
- kontrola przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pomieszczeń oraz wymagań w stosunku do sprzętu używanego w placówkach oświatowo - wychowawczych;
- ocena organizacji pracy ucznia w szkole;
- nadzór nad placówkami wypoczynku letniego i zimowego;
- ocena przestrzegania przez szkoły stosujące lub posiadające substancje lub preparaty chemiczne obowiązków wynikających z przepisów ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz rozporządzeń Wspólnot Europejskich ich dotyczących;
- przygotowywanie projektów decyzji i wykonywanie innych czynności w postępowaniu administracyjnym i w postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- opracowywanie ocen, analiz i przekazywanie ich organom samorządu terytorialnego;
- opracowywanie planów, sprawozdań, meldunków i informacji; 8)rozpatrywanie interwencji zgodnie z kompetencjami;
- utrzymywanie ujednoliconego systemu zarządzania jakością;
- prowadzenie działalności oświatowo – promocyjnej.
§ 12 Do zadań Sekcji Epidemiologii należy:
- nadzór epidemiologiczny ogólny nad chorobami zakaźnymi i zakażeniami;
- nadzór epidemiologiczny indywidualny nad osobami zakażonymi/podejrzanymi o zakażenie;
- przeprowadzanie dochodzeń epidemiologicznych w ogniskach chorób zakaźnych i zakażeń;
- realizacja programów zapobiegania, eliminacji i eradykacji chorób zakaźnych;
- nadzór nad realizacją szczepień ochronnych zgodnie z obowiązującym programem szczepień ochronnych;
- nadzór nad prawidłowym gospodarowaniem preparatami szczepionkowymi (zużycie, dystrybucja, warunki przechowywania);
- podejmowanie działań mających na celu przygotowanie struktur Państwowej Inspekcji Sanitarnej na wypadek pojawienia się chorób zakaźnych wysoce niebezpiecznych szerzących się epidemicznie; współudział w zwalczaniu epidemii w ścisłej współpracy ze służbami, inspekcjami, jednostkami samorządu terytorialnego na terenie powiatu;
- nadzór bieżący nad podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w aspekcie zapobiegania zakażeniom zakładowym (nadzór nad procesami sterylizacji, dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji);
- kontrola przestrzegania przepisów dotyczących wymagań fachowych i sanitarnych w podmiotach wykonujących działalność leczniczą;
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych oraz wykonywanie innych czynność w postępowaniu administracyjnym i w postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- prowadzenie rejestru zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz zgonów z powodu zakażeń i chorób zakaźnych;
- opracowywanie planów pracy i sprawozdań;
- rozpatrywanie interwencji zgodnie z kompetencjami;
- utrzymywanie ujednoliconego systemu zarządzania jakością;
- prowadzenie działalności oświatowo - zdrowotnej.
§ 13
Do zadań Sekcji Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia należy:
- kontrola przestrzegania przepisów dotyczących warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności oraz warunków żywienia zbiorowego;
- kontrola przestrzegania przepisów dotyczących nadzoru nad jakością zdrowotną żywności;
- kontrola przestrzegania przepisów dotyczących warunków zdrowotnych produkcji i obrotu materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością;
- pobieranie próbek żywności, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz materiałów do oceny jakości żywienia w ramach urzędowej kontroli żywności oraz monitoringu;
- nadzór nad wdrażaniem i stosowaniem przez nadzorowane zakłady systemów bezpieczeństwa żywności opartych o zasady GHP, GMP oraz metodę HACCP; 6)przeprowadzanie dochodzeń w zakresie ognisk zbiorowych zatruć pokarmowych;
- prowadzenie działalności oświatowo - promocyjnej;
- przygotowywanie projektów decyzji i wykonywanie innych czynności w postępowaniu administracyjnym i w postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- opracowywanie planów pracy oraz sprawozdań;
- prowadzenie bazy danych w systemie informatycznym „System Bezpieczeństwa Żywności”;
- powiadamianie o niebezpiecznej żywności, w tym żywności pochodzenia zwierzęcego oraz materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością w ramach sieci systemu RASFF;
- rejestracja i zatwierdzanie zakładów żywności i żywienia;
- współpraca z Inspekcją Weterynaryjną i innymi organami, w tym z Inspekcją Farmaceutyczną i Policją;
- prowadzenie działalności szkoleniowej pracowników pionu bezpieczeństwa żywności i żywienia;
- rozpatrywanie interwencji zgodnie z kompetencjami;
- prowadzenie sprawozdawczości w zakresie polskiej statystyki publicznej zgodnie z Programem Badań Statystycznych;
- rejestracja zgłoszeń (podejrzeń) zachorowań na choroby zakaźne oraz zgonów z powodu chorób zakaźnych;
- utrzymywanie ujednoliconego systemu zarządzania jakością.
§ 14
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej należy:
- inicjowanie, organizowanie, prowadzenie działalności w zakresie oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia w celu kształtowania odpowiednich postaw i zachowań prozdrowotnych, zaznajamianie społeczeństwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, popularyzowanie metod zapobiegania chorobom;
- koordynowanie i nadzorowanie działalności w zakresie oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia prowadzonej przez placówki systemu oświaty oraz podmioty wykonujące działalność leczniczą;
- wdrażanie, monitoring i ocena realizowanych działań z zakresu oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia;
- organizowanie i prowadzenie szkoleń i narad, udzielanie wsparcia organizacyjnego, metodycznego i merytorycznego dla potrzeb realizowanych programów;
- opracowywanie materiałów i udostępnianie pomocy metodycznych do realizowanych działań prozdrowotnych oraz dystrybucja materiałów;
- zamieszczanie informacji o programach edukacyjnych i kampaniach społecznych na stronach internetowych PSSE w Zambrowie oraz prowadzenie Facebooka w mediach społecznościowych;
- podejmowanie inicjatyw prozdrowotnych wynikających z diagnozy środowiska lokalnego;
- współpraca z instytucjami, organizacjami pozarządowymi, mediami lokalnymi oraz innymi partnerami w ramach podejmowanych działań prozdrowotnych realizowanych na terenie powiatu;
- prowadzenie dokumentacji, analiz i opracowywanie sprawozdań z podejmowanych działań w zakresie oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia;
- utrzymywanie ujednoliconego systemu zarządzania jakością;
- wdrażanie, monitoring i ocena realizowanych działań z zakresu oświaty zdrowotnej.
§ 15
- Do zadań Oddziału Ekonomicznego i Administracyjnego należy:
- obsługa kadrowa;
- obsługa finansowo - księgowa i administracyjna Stacji.
- Do zadań Stanowiska Pracy ds. Księgowości należy:
- Sporządzanie list wynagrodzeń pracowników, sporządzanie kart wynagrodzeń i zasiłkowych oraz opracowywanie sprawozdań z funduszu płac;
- obliczanie podatków od wynagrodzeń i sporządzanie deklaracji podatkowych miesięcznych i rocznych;
- obliczanie zasiłków chorobowych, opiekuńczych i macierzyńskich w oparciu o dokumenty potwierdzające podstawę ww. naliczeń;
- obliczanie składek na ubezpieczenia społeczne oraz składki zdrowotnej, sporządzanie deklaracji miesięcznych oraz rocznych zestawień naliczonych i pobranych składek;
- rejestracja, dokonywanie zmian oraz wyrejestrowywanie pracowników i członków ich rodzin z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
- sporządzanie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu (tzw. Rp-7) do ustalenia podstawy wymiaru świadczeń emerytalno-rentowych na prośbę pracownika w okresie jego zatrudnienia;
- sprawdzanie dokumentów finansowych pod względem formalno - rachunkowym;
- prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej dochodów budżetowych;
- prowadzenie rozliczeń bezgotówkowych w systemie NBP;
- ewidencja księgowa w zakresie otrzymanych i wydanych szczepionek w ramach centralnego zaopatrzenia;
- prowadzenie książki druków ścisłego zarachowania (kwitariusze, arkusze spisu z natury, czeki NBP);
- prowadzenie ewidencji należności publicznoprawnych i ich windykacja;
- prowadzenie rejestru decyzji rachunkowych upomnień, kar pieniężnych, grzywien w celu przymuszenia, opłat za czynności egzekucyjne niepieniężne, należności uboczne (odsetki od nieterminowych wpłat, koszty upomnienia, itp.) za pomocą programu EXCEL;
- prowadzenie ewidencji środków trwałych i innych składników majątkowych oraz prowadzenie analityki środków trwałych i tabeli umorzeń;
- prowadzenie spraw związanych z rozliczeniem samochodu służbowego;
- prowadzenie spraw z zakresu ochrony środowiska i sporządzanie okresowych sprawozdań;
- prowadzenie spraw i dokumentacji związanych z archiwum zakładowym w Powiatowej Stacji;
- prowadzenie spraw związanych z ochroną danych.
- Do zadań Stanowiska Pracy ds. Administracyjno - Kadrowych i Obsługi Sekretariatu należy:
- prowadzenie akt osobowych i dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy,
- sporządzanie sprawozdawczości z zakresu zatrudnienia,
- opracowywanie projektów statutu, regulaminów: pracy, premiowania, ZFŚS i ich zmian oraz koordynacja działań z tym związanych,
- opracowywanie i koordynowanie przygotowania projektów zarządzeń wewnętrznych
Inspektora, udzielanych przez niego pełnomocnictw i upoważnień oraz prowadzenie rejestru tej dokumentacji,
- sporządzanie, gromadzenie dokumentacji oraz sprawozdawczość w zakresie działalności antykorupcyjnej,
- prowadzenie rejestru zgód wydanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Zambrowie, w oparciu o art. 13a ustawy o Państwowej Inspekcji
Sanitarnej, na prowadzenie działalności gospodarczej lub wykonywanie dodatkowych zajęć zarobkowych,
- prowadzenie spraw organizacyjnych, 8)opisywanie dokumentów (faktur, rachunków),
- prowadzenie spraw związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych,
- nadzór nad prowadzonym postępowaniem mandatowym;
- pobieranie, rozliczanie i ewidencja bloczków mandatów karnych oraz sporządzanie sprawozdań;
- prowadzenie książki obiektu budowlanego Powiatowej Stacji i zapewnienie określonych przeglądów tego obiektu zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie czynności związanych z zaopatrzeniem, z uwzględnieniem przepisów dotyczących zamówień publicznych;
- obsługa kancelaryjna;
- obsługa centrali telefonicznej;
- kompletowanie i przechowywanie aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących funkcjonowania Powiatowej stacji;
- przyjmowanie i ewidencjonowanie skarg i wniosków i ponoszenie w tym zakresie odpowiedzialności;
- prowadzenie centralnych rejestrów i ewidencji.
§ 16
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Głównego Księgowego należy:
- kierowanie gospodarką finansową Powiatowej Stacji;
- sporządzanie sprawozdawczości finansowej, planów i analiz;
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- kierowanie Oddziałem Ekonomicznym i Administracyjnym;
- sprawowanie nadzoru nad należytym prowadzeniem dokumentacji w zakresie zgodności z przepisami o rachunkowości, o finansach publicznych, podatkowymi oraz przepisami dotyczącymi ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.
§ 17
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Informatyka należy:
- zarządzanie systemem informatycznym Powiatowej Stacji;
- administracja serwerami, środowiskiem AD, siecią LAN, WAN, stroną internetową i Biuletynem Informacji Publicznej;
- archiwizacja i zabezpieczenie istotnych danych elektronicznych;
- zarządzanie, serwis i konserwacja sprzętu komputerowego oraz urządzeń peryferyjnych;
- nadzorowanie procedur gwarancyjnych i pogwarancyjnych sprzętu komputerowego;
- wdrażanie nowych systemów i technologii informatycznych;
- koordynacja działań dot. elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD);
- prowadzenie spraw dotyczących telekomunikacji stacjonarnej i komórkowej;
- przygotowanie, aktualizowanie oraz nadzór nad realizacją zapisów dokumentacji dotyczącej polityki bezpieczeństwa informacji;
- prowadzenie zagadnień z zakresu planowania obronnego;
- prowadzenie ,,kancelarii’’ informacji niejawnych klauzuli dokumentów
,,zastrzeżone’’.
§ 18
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Radcy Prawnego należy:
- wykonywanie zastępstwa prawnego Inspektora przed sądami powszechnymi i administracyjnymi;
- opiniowanie projektów decyzji i postanowień wydawanych w toku postępowania administracyjnego;
- opiniowanie projektów umów i aktów prawnych związanych z funkcjonowaniem Powiatowej Stacji;
- wydawanie opinii prawnych na potrzeby Powiatowej Stacji.
§ 19
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Systemu Jakości należy:
- utrzymanie odpowiedniego systemu zarządzania dotyczącego jakości;
- zarządzanie dokumentacją systemu zarządzania dotyczącego jakości obowiązującego w Powiatowej Stacji;
- dobór audytorów wewnętrznych;
- zarządzanie programem audytów wewnętrznych;
- przygotowywanie przeglądów systemów zarządzania;
- doskonalenie systemu zarządzania;
- planowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu systemu zarządzania;
- nadzór nad realizacją kontroli zarządczej w Powiatowej Stacji.
§ 20
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:
- organizowanie ochrony informacji niejawnych;
- klasyfikowanie informacji niejawnych;
- udostępnianie informacji niejawnych;
- organizowanie kontroli przestrzegania zasad ochrony informacji niejawnych;
- prowadzenie kancelarii dokumentów niejawnych;
- ochrona informacji niejawnych w systemach i sieciach teleinformatycznych;
- prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych;
- stosowanie środków fizycznej ochrony informacji niejawnych;
- podejmowanie stosownych działań w przypadku naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych;
- współpraca z właściwymi służbami ochrony państwa w zakresie ustawy o ochronie informacji niejawnych.
ROZDZIAŁ V
MIEJSCE I RODZAJ DZIAŁALNOŚCI LECZNICZEJ, PRZEBIEG ORAZ ZAKRES
UDZIELANYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
§ 21
Powiatowa Stacja wykonuje świadczenia zdrowotne z zakresu: promocji zdrowia, higieny środowiska, higieny pracy w zakładach pracy, higieny procesów nauczania i wychowania, higieny wypoczynku i rekreacji, warunków zdrowotnych żywności, żywienia i produktów kosmetycznych, przestrzegania warunków higieniczno - sanitarnych jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne.
§ 22
- Świadczenia zdrowotne w Powiatowej Stacji są udzielane przez osoby wykonujące zawody medyczne i zawody nie medyczne mające zastosowanie dla prawidłowego wykonywania zadań określonych w § 21.
- Osoby, o których mowa w ust. 1 winny spełniać wymagania, w tym wymagania zdrowotne, określone w odrębnych przepisach.
ROZDZIAŁ VI
WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA MIĘDZY KOMÓRKAMI ORGANIZACYJNYMI POWIATOWEJ STACJI
§ 23
Współdziałanie pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi, określonymi w § 9 odbywa się w sposób, który zapewnia sprawność funkcjonowania Powiatowej Stacji oraz kompleksowość, dostępność i należytą jakość udzielanych przez Powiatową Stację świadczeń zdrowotnych.
ROZDZIAŁ VII
WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI
DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ
§ 24
- Powiatowa Stacja współdziała z innymi podmiotami leczniczymi w zakresie prawidłowości udzielanych świadczeń zdrowotnych.
- Szczegółowe zasady współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi, w zakresie określonym w ust.1 określają przepisy prawa oraz postanowienia umów zawartych pomiędzy tymi podmiotami.
ROZDZIAŁ VIII PRZYJMOWANIE, ROZPATRYWANIE I ZAŁATWIANIE SKARG I WNIOSKÓW
§ 25
- Powiatowy Inspektor, a w razie jego nieobecności upoważniony pracownik, przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków w każdy wtorek od godz. 12.00 - 13.00, a w pozostałe dni od godz. 8.00 - 10.00 w siedzibie Stacji.
- W przypadku, gdy dzień wyznaczony do przyjmowania w sprawach skarg i wniosków jest dniem ustawowo wolnym od pracy, obywatele przyjmowani są w następnym dniu roboczym.
- Organizację przyjmowania skarg i wniosków przez Powiatowego Inspektora zapewnia sekretariat Stacji.
§ 26
- Kierownicy Oddziałów, Sekcji oraz pracownicy Powiatowej Stacji obowiązani są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy.
- Skargi i wnioski zgłoszone ustnie przyjmowane są do protokołu.
§ 27
- Skargi i wnioski wpływające do Powiatowej Stacji są rejestrowane w centralnym rejestrze skarg i wniosków prowadzonym przez wyznaczonego przez Powiatowego Inspektora pracownika.
- Rejestracji podlegają skargi i wnioski wnoszone pisemnie, pocztą elektroniczną, a także ustnie do protokołu.
§ 28
- Rozpatrywanie i merytoryczne załatwianie skarg i wniosków należy do komórek organizacyjnych lub samodzielnych stanowisk pracy właściwych ze względu
na przedmiot sprawy, na zasadach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego.
- Załatwianie skarg i wniosków powinno polegać na rozpatrzeniu wszystkich okoliczności sprawy, jej rozstrzygnięciu, wydaniu poleceń lub dokonaniu odpowiednich wystąpień, usunięciu stwierdzonych uchybień i przyczyn ich powstawania oraz zawiadamiania osób zainteresowanych o sposobie załatwienia.
ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 29
Zmiana Regulaminu następuje w trybie i na zasadach określonych dla jego ustalenia i zatwierdzenia.